راه‌های آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی

صفر تا صد آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی

امروزه در بسیاری از کشورها زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم در مدرسه و دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند؛ اما یادگیری زبان انگلیسی و آموزش مکالمه زبان سریع چه اهمیتی دارد؟ چرا باید این زبان را به عنوان زبان دوم یاد داشته باشیم؟ پاسخ بسیار ساده است، زبان انگلیسی امروزه معمول‌ترین گفتار در جهان است و به عنوان زبان بین‌المللی از آن یاد می‌شود و جالب است بدانید که در جهان از هر 5 نفر یک نفر می‌تواند به زبان انگلیسی صحبت کند.

شاید بتوان این‌طور گفت که مهم‌ترین مبحث در بحث آموزش زبان، آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی است؛ زیرا تقویت این مهارت است که می‌تواند باعث شود شما به راحتی با استفاده از این زبان با افراد دیگر کشورها ارتباط برقرار کنید. با انگلیش بای رز همراه شوید تا نکاتی را برای یادگیری بهتر این مهارت با شما در میان بگذاریم.

اسپیکینگ؛ مهم‌ترین مهارت در زبان انگلیسی

هر چه توانایی شما برای برقراری ارتباط بالاتر باشد بیشتر شانس پیدا کردن شغل مناسب و یا تحصیل در دیگر کشورها را دارید، مهارت‌های زبانی متعددی وجود دارد که به شما در دست یابی به این اهداف کمک می‌کنند اما مهم‌ترین آن‌ها مهارت صحبت کردن است. برای تسلط کامل به زبان لازم تا هر چهار مهارت زبان را بیاموزید. این چهار مهارت شامل شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن است.

مهم‌ترین مهارتی که برای برقراری ارتباط با دیگر افراد انگلیسی زبان باید یاد داشته باشید بدون شک مهارت صحبت کردن و یا همان مکالمه است. مثلاً اگر قصد دارید به یک کشور خارجی سفر کنید، برای برطرف کردن نیازهای خود می‌بایست از قدرت مکالمه قوی و روان برخوردار باشید، در این مورد مهارت‌های شنیدن و آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی حائز اهمیت می‌شوند.

برای تقویت این مهارت تا می‌توانید تمرین کنید

برای اینکه این مهارت را در خود تقویت کنید نیاز است تا در تمرین ممارست داشته باشید و تا می‌توانید به زبان انگلیسی صحبت کنید حتی با خودتان! به عنوان مثال آموزش مکالمه زبان در خانه یک راه موثر است؛ اما همان‌طور که می‌دانید بسیاری از افراد امکان و موقعیت صحبت کردن به انگلیسی با کسی را ندارند در نتیجه برای تمرین باید از راه‌های دیگری استفاده کرد که در ادامه این مقاله راه‌های بیشتر و متنوع‌تری را برای تقویت این مهارت برای شما بازگو خواهیم کرد.

چرا انگلیسی را می‌فهمید اما نمی‌توانید صحبت کند؟!

آیا با وجود داشتن دانش کامل از زبان انگلیسی باز هم در صحبت کردن ناتوان هستید؟ تا به حال چند بار برای شما پیش آمده است که حین صحبت کردن به انگلیسی متوقف شده و از ادامه دادن جمله عاجز شده باشید؟ علت این ضعف و ناتوانی چه می‌تواند باشد؟ همه ما بارها دچار این حالت شده‌ایم؛ علت این امر این است که افراد تمام وقتشان را به مطالعه کتاب‌های دستور زبان و پر کردن جاهای خالی کتاب‌های درسی اختصاص می‌دهند، در نتیجه مغز آن‌ها عادت می‌کند تا با در نظر گرفتن تمامی نکات دستوری، واژه مناسب را انتخاب کند و جملات را بر این اساس بسازد.

البته این حالت برای موفقیت در آزمون‌های کتبی بسیار مفید است اما برای برقراری ارتباط و یا زندگی کردن در یک کشور دیگر اولین چیزی که اهمیت دارد آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی است. تصور کنید فردی که عادت دارد با وسواس جملات خود را با استفاده از نکات نگارشی انتخاب کند وقتی در شرایط واقعی با افراد واقعی صحبت می‌کند ذهن وی با همان سرعت و دقت حالت نوشتار شروع به تولید محتوا می‌کند و نمی‌تواند خود را با سرعت طبیعی یک مکالمه وفق دهد.

آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی در خانه

نکات مهم در یادگیری زبان انگلیسی

  • انگلیسی گفتاری از ترکیب کلمات و عبارات است.
  • افراد بومی زبان انگلیسی دارای الگو کلامی مشخصی هستند که با فرا گرفتن آن‌ها می‌توانید بدون اینکه فکر کنید، به آن زبان صحبت کنید و همانند یک بومی از کلمات و عبارات بهره بگیرید.
  • پس از اینکه اصول گرامر و پایه زبان انگلیسی را فرا گرفتید، به جای حفظ کردن کلمات روی گسترش دامنه عبارات خود کار کنید؛ با انجام این کار دیگر نیاز چندانی به ریزه کاری‌های دستوری ندارید چرا که آن عبارات تمامی نکات دستوری لازم را در خود دارند!
  • باید بیشتر زمان خود را به تمرین مکالمه و صحبت کردن بپردازید. صرفاً با مطالعه و خواندن مطالب انگلیسی نمی‌توانید به صورت روان انگلیسی صحبت کنید! آموزش زبان انگلیسی با فیلم نیز راه موثری است.

چگونه توانایی مکالمه زبان انگلیسی خود را بالا ببریم؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد برای اینکه بتوانید با افراد انگلیسی زبان ارتباط برقرار کنید لازم است تا مهارت صحبت کردن خود را تقویت کنید و آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی را با موفقیت پشت سر بگذارید؛ اما برای اینکه بهتر بتوانیم صحبت کنیم چه راهکارهایی وجود دارد؟ در ادامه برخی از مهم‌ترین روش‌های تمرین اسپیکینگ را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

صدای خود را ضبط کنید

برای این کار می‌توانید یک موسیقی و یا یک فیلم به زبان انگلیسی ببینید و سپس قسمتی از آن را خودتان بازگویی کنید و صدای خود را ضبط کنید؛ با این کار می‌توانید پس از پایان ضبط لهجه و تلفظ خود را با یک بومی مقایسه کنید و در صدد رفع نقایص آن برآیید.

متن‌ها را با صدای بلند بخوانید!

خواندن متن با صدای بلند می‌تواند به شما در تقویت عضلات مرتبط با تکلم کمک شایانی کند؛ بهتر است روزی 10 الی 20 دقیقه در منزل تمرین روخوانی با صدای بلند کنید؛ با این تمرین می‌توانید به نقاط ضعف خود در تلفظ و ادای صحیح کلمات پی برده و در جهت رفع آن‌ها تلاش و تمرین کنید.

تقویت و آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی

فیلم و ویدیوهای گوناگون ببینید

تماشا کردن فیلم‌های متعدد به زبان انگلیسی یکی از مؤثرترین و در عین حال لذت‌بخش‌ترین روش‌ها برای آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی است. اگر برای دیدن فیلم فرصت کافی ندارید می‌توانید در طول روز به تماشای فیلم‌های کوتاه مشغول شوید که وقت زیادی را از شما نخواهند گرفت؛ به کلمات و عبارات و همچنین ساختار جملاتی که در فیلم استفاده می‌شوند دقت و آن‌ها را تحلیل کنید و با متوقف کردن فیلم، یادداشت برداری کنید؛ همچنین سعی کنید ویدیوهایی را انتخاب کنید که موضوع آن‌ها را دوست داشته باشید و برایتان جذاب باشند تا ادامه این روش برای شما دل‌نشین‌تر شود.

لحن، استرس و تأکیدها را بشناسید!

توجه به زیر و بم صدا، افت و خیز در شیوه ادای هر جمله و لحنی که در عبارت و یا کلمه وجود دارد، یک اصل مهم و حیاتی در گفتار و حتی شنیدار و تلفظ انگلیسی است؛ زیرا گوینده نیمی از مفاهیم مورد نظر خود را از طریق احساسات به کار برده شده در این افت و خیزها به مخاطب منتقل می‌کند. این که شما کلمات را به شیوه‌ای صحیح ادا کنید بستگی به میزان تسلط شما به مؤلفه‌های آوایی آن زبان است. هر چه صحیح‌تر و دقیق‌تر کلمات را ادا کنید مهارت مکالمه شما زیباتر جلوه خواهد کرد و در آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی موفق‌تر عمل خواهید کرد.

3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله

دوره‌های آموزش زبان انگلیسی

مطالب مشابه با آنچه مطالعه کردید

نظرات شما درباره این مطلب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازگشت
مشاوره در واتساپ
کانال تلگرام
پیج اینستاگرام