آزمون آیلتس

همه چیز درباره ثبت‌ نام آزمون آیلتس

برای ثبت نام آزمون آیلتس باید چه کارهایی انجام دهیم؟ آزمون آیلتس از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ برای قبولی در این آزمون باید چه نمره‌ای کسب کنیم؟ این سؤالات تنها تعدادی از سؤالاتی است که افراد علاقه‌مند به زبان انگلیسی درباره امتحان آیلتس در ذهن خود دارند و به دنبال پاسخ آن‌ها هستند؛ بنابراین ما در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی این آزمون و تمام اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام آزمون آیلتس بپردازیم پس با ما همراه باشید.

آیلتس چیست؟

این آزمون به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان شناخته می‌شود و یکی از شرط‌های مهم اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا برای پذیرش دانشجویان خارجی، داشتن مدرک این آزمون بین‌المللی است. این امتحان در بیش از صد و ده کشور جهان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان زیادی از سراسر جهان هر ساله در این آزمون شرکت می‌کنند. IELTS  مخفف عبارت International English Language Testing System   است و توسط مراکز دانشگاهی معتبری مانند مرکز آیلتس در استرالیا، دانشگاه کمبریج انگلستان و شورای فرهنگی بریتانیا طراحی و برگزار می‌شود.

ثبت نام آیلتس

حداکثر نمره قبولی در این آزمون نمره 9 است و شما برای کسب این نمره باید به سؤالات مختلفی که به چهار بخش شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتاری (Writing) و گفتاری (Speaking) تقسیم شده‌اند پاسخ دهید. همچنین بهتر است بدانید که دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان خارجی با توجه به رشته‌ی انتخابی آن‌ها، نمرات متفاوتی را در نظر می‌گیرند اما معمولاً نمرات 6.5 تا 7 مورد پذیرش اغلب دانشگاه‌های معتبر جهان است.

انواع آزمون آیلتس

 دو نوع امتحان آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال وجود دارد که متقاضیان با توجه به هدفی که دارند، می‌توانند در یکی از آن‌ها شرکت کنند. آیلتس آکادمیک برای افرادی مناسب است که قصد دارند برای تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و آیلتس جنرال برای افرادی مناسب است که می‌خواهند به کشورهای انگلیسی زبان با هدفی غیر از تحصیل مهاجرت کنند. بهتر است بدانید که سؤالات مربوط به بخش‌های Writing  و  Reading در این دو آزمون با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین در زمان ثبت نام آزمون آیلتس حتماً در هنگام انتخاب نوع آزمون دقت لازم را داشته باشید. در ادامه با مراحب ثبت نام این آزمون بیشتر آشنا می‌شوید.

1.     ثبت نام در سایت IELTS Essentials

  اولین قدم برای ثبت نام آزمون آیلتس این است که به سایت my.ieltsessentials.com  مراجعه کنید و پس از انتخاب کشور ایران، تاریخ مورد نظر خود را برای آزمون انتخاب کنید. حتماً در هنگام ثبت نام در این سایت به ماژول آزمون (آکادمیک یا جنرال) توجه داشته باشید. پس از اتمام مراحل ثبت نام، صفحه پرداخت اینترنتی برای شما باز خواهد شد. این نکته را در نظر داشته باشید که پرداخت تمام مبلغ آزمون به صورت اینترنتی است و فقط بیست و چهار ساعت پس از ثبت نام در سایت فرصت دارید که هزینه آزمون را پرداخت کنید در غیر این صورت ثبت نام شما به صورت خودکار لغو خواهد شد.

2.     ارسال مدارک

اسکن صحیح مدارک و نحوه ارسال آن‌ها بسیار اهمیت دارد و اگر اشتباهی در این زمینه صورت بگیرد ممکن است ثبت نام شما کنسل شود یا از شما خواسته شود تا دوباره مدارک خود را ارسال کنید؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز هر گونه اشتباهی به شما توصیه می‌کنیم به تمامی نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد به دقت عمل کنید.

  • فایل ارسالی توسط شما باید با فرمت JPG باشد.
  • کیفیت اسکن مدارک باید به نحوی باشد که امکان خواندن تمامی شماره‌ها و نوشته‌های موجود در مدارک شما وجود داشته باشد.
  • به هیچ عنوان از دوربین موبایل برای عکس گرفتن از مدارک استفاده نکنید؛. حتماً از اسکنر برای ثبت تصاویر مدارکتان استفاده کنید تا تصویر مدارک ثبت نام آزمون آیلتس شما واضح و خوانا باشد.
  • حجم تصاویر هر کدام از مدارک شما باید کمتر از یک مگابایت باشد. در صورتی که حجم تصاویر اسکن شده بیشتر از این مقدار است می‌توانید به کمک نرم‌افزار فتوشاپ حجم آن‌ها را کمتر کنید.
  • عکس‌های مدارک ارسالی شما باید به صورت رنگی باشد.
  • طول و عرض تصاویری که می‌خواهید ارسال کنید باید حداقل 800 پیکسل و حداکثر 2000 پیکسل باشد.
  • مدارک شما باید شامل تصاویر دو صفحه اول پاسپورت و تصویر روی کارت ملی باشد. در نظر داشته باشید که تصویر صفحه‌های اول و دوم پاسپورت خود را در یک فایل قرار دهید و از ارسال فایل‌های جداگانه خودداری کنید. منظور از صفحه اول و دوم پاسپورت، همان برگه اول پاسپورت است.
  • پاسپورت‌هایی که تاریخ اعتبار آن‌ها تمام شده باشند، معتبر نیستند و مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین قبل از ارسال مدارک خود به تاریخ اعتبار پاسپورتتان توجه داشته باشید تا در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
آژمون آیلتس

 

آزمون آیلتس شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم پس از ثبت نام آزمون آیلتس، برای قبولی در این آزمون باید به سؤالات مختلفی که در چهار بخش تقسیم‌بندی شده‌اند، پاسخ دهید. در ادامه به معرفی هر یک از این بخش‌ها خواهیم پرداخت.

1.      شنیداری (Listening)

بخش شنیداری امتحان آیلتس خود به چهار قسمت تقسیم می‌شود. در دو بخش اول باید به مکالمه افرادی گوش دهید که درباره موضوعات اجتماعی مختلفی صحبت می‌کنند و در دو بخش دیگر موضوع مکالمه درباره مباحث دانشگاهی خواهد بود. در انتها شما باید به سؤالاتی که مربوط به این گفتگوهاست، پاسخ دهید. در نظر داشته باشید که مدت زمان این بخش از امتحان آیلتس نیم ساعت است و شما در این مدت کوتاه باید به چهل سؤال پاسخ دهید. همچنین فایل صوتی فقط یک بار برای شرکت‌کنندگان در آزمون پخش خواهد شد اما قبل از آن زمانی کوتاه برای خواندن سؤالات مربوط به هر مکالمه در نظر گرفته شده است.

2.     خواندن (Reading)

 در این بخش افراد شرکت‌کننده در آزمون باید به چهل سؤال در مدت شصت دقیقه پاسخ بدهند. در هنگام ثبت نام آزمون آیلتس و شرکت در آزمون باید به این نکته دقت داشته باشید که این بخش شامل سه متن مختلف است که هر کدام از این متن‌ها دارای موضوعات متفاوتی هستند. به طور معمول، متن اول درباره فعالیت‌های اجتماعی، متن دوم درباره موضوعات دانشگاهی و نیازهای رفاهی و متن آخر به یک موضوع عمومی می‌پردازد. این متن‌ها اغلب از مجلات و کتاب‌های عمومی انتخاب می‌شوند و مجموعاً شامل 2000 تا 2700 کلمه هستند.

3.     نوشتاری (Writing)

 در این بخش از شما خواسته می‌شود که درباره دو موضوع مختلف مطلبی به زبان انگلیسی بنویسید. در بخش اول متن نوشته شده توسط شما باید حداقل شامل 150 کلمه باشد و اگر متن نوشته شده کمتر از این میزان باشد، شما بخشی از نمره را از دست خواهید داد. توجه داشته باشید که موضوع متن اول درباره یک مشکل فرضی است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در این بخش موضوعاتی مانند نامه درخواست کار، نامه رسمی اداری یا یک نامه شخصی را انتخاب کنید و حداکثر بیست دقیقه را برای نوشتن بخش اول در نظر بگیرید.

در ثبت نام آزمون آیلتس در دومین قسمت از بخش نوشتاری، متن شما باید درباره موافقت یا مخالفت با یک مسئله باشد. بر اساس قوانین این آزمون، متن نوشته شده در این قسمت نیز نباید کمتر از 250 کلمه باشد به همین دلیل سعی کنید بیشترین زمان خود را به این قسمت اختصاص دهید. بهتر است بدانید که برای نوشتن هر دو متن فقط یک ساعت زمان خواهید داشت بنابراین میزان تسلط شما بر نگارش تعیین‌کننده نمره‌ای خواهد بود که از بخش نوشتاری آزمون کسب خواهید کرد.

4.     گفتاری (Speaking)

 آخرین بخش از امتحان آیلتس بخش مکالمه است. شما در این بخش باید با فردی که مصاحبه‌کننده رسمی این آزمون است به صورت رودررو درباره موضوعات مختلفی صحبت کنید. مدت زمان ‌برگزاری این بخش ازامتحان آیلتس بین 11 تا 14 دقیقه است و شامل سه بخش مختلف می‌شود. در مرحله اول شرکت‌کنندگان به سؤالات عمومی در زمینه محل زندگی، خانواده و علاقه‌های شخصی خود پاسخ می‌دهند. در مرحله دوم یک عنوان از طرف مصاحبه‌کننده برای شما در نظر گرفته می‌شود و شما این فرصت را خواهید داشت که یک دقیقه فکر کنید و در صورت لزوم نکاتی را یادداشت کنید.

پس از پایان این زمان شما باید حداقل دو دقیقه درباره آن موضوع صحبت کنید و در انتها به سؤالاتی که از شما پرسیده می‌شود، پاسخ دهید. در مرحله آخر باید بتوانید مکالمه‌ای 4 یا 5 دقیقه‌ای درباره موضوعی که در مرحله دوم انتخاب شده است، با فرد امتحان گیرنده انجام دهید.

آژمون آیلتس

 

برای قبولی در آزمون آیلتس باید چه نمره‌ای کسب کنید؟

 قبل از ثبت نام آزمون آیلتس بهتر است بدانید که در این آزمون چیزی با عنوان قبولی یا مردود شدن وجود ندارد؛ بلکه نمره‌ای که کسب می‌کنید، تنها نشان‌دهنده میزان تسلط شما به زبان انگلیسی است. نمره این آزمون بین بازه 0 تا 9 قرار دارد و معمولاً نمرات 5 و 6 جزو نمرات نسبتاً خوب تلقی می‌شوند. در کارنامه‌ای که پس از پایان آزمون به شما داده می‌شود، می‌توانید نمراتی را که در هر بخش کسب کرده‌اید به صورت جداگانه مشاهده کنید تا متوجه نقاط ضعف و قوت خود شوید.

این امکان برای شرکت‌کنندگان در امتحان آیلتس وجود دارد که به نمره خود اعتراض کنند. برای این کار باید به محلی که آزمون در آن برگزار شده است، مراجعه کنید و با پر کردن فرمی درخواست اعتراض خود را ثبت کنید. همچنین باید برای انجام بررسی‌های مجدد مبلغی معادل 176 دلار استرالیا را پرداخت کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر اعتراض شما قبول نشود، مبلغ پرداختی به حساب شما بازگردانده نخواهد شد؛ بنابراین بهتر است قبل از ثبت نام آزمون آیلتس به تمامی این نکات دقت کافی داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

دوره‌های آموزش زبان انگلیسی

مطالب مشابه با آنچه مطالعه کردید

نظرات شما درباره این مطلب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازگشت
مشاوره در واتساپ
کانال تلگرام
پیج اینستاگرام