آزمون آیلتس

آزمون آیلتس و تغییرات آن در سال 2020

یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین آزمون‌های سنجش مهارت زبان انگلیسی در جهان، آزمون آیلتس است. بسیاری از دانشگاه‌هاي انگليسي زبان سرتاسر جهان براي پذیرش دانشجو از دیگر کشورها به مدرک آیلتس نیاز خواهند داشت.  این آزمون دو نوع مختلف دارد که به دلخواه خود می‌توانید در هریک از آن‌ها شرکت کنید اما پیش از شرکت در این آزمون بهتر است با فرمت آن نیز آشنایی کامل داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با این آزمون با سایت انگلیش بای رز همراه شوید.

آزمون IELTS که مخفف عبارت International English Language Testing System است، محبوب‌ترین و معتبرترین آزمون برای سنجش مهارت‌های زبانی به منظور تحصیل، کار و مهاجرت در جهان است. نتایج این آزمون برای بیش از 10 هزار سازمان در 140 کشور جهان شناخته شده و قابل توجه است. شما می‌توانید بر اساس انتخاب و راحتی خود، این آزمون را روی برگه به صورت کتبی و یا با استفاده از کامپیوتر بدهید. هیچ تفاوتی میان فرمت، محتوا و درجه سختی هیچ یک از این دو گزینه وجود ندارد. البته در ایران هنوز مرکزی برای برگذاری آزمون IELTS از طریق کامپیوتر نداریم و تنها انتخاب، شرکت در آزمون به صورت کتبی است.

آیلتس 2

 

چرا آزمون آیلتس مهم است

همانگونه که گفتیم نتایج  این آزمون برای بیش از 10 هزار سازمان در سرتاسر جهان قابل اعتماد است؛ یعنی شما می‌توانید با گرفتن نمره قابل قبول دراین آزمون، در هر سازمان آموزشی، استخدامی و دولتی مشغول به فعالیت شوید. کشورهای استرالیا، کانادا، نیوزلند، آمریکا و انگلستان برای قبولی مهاجران خود به نتایج آزمون مذکور استناد می‌کنند. با این حال بسیاری از دانشجویان و افراد مهاجر ممکن است دلیل اهمیت بالای نمره‌ی حاصل از این آزمون را ندانند؛ دلیل اهمیت بالای نمره‌ی آزمون این است که دانشگاه‌های خارجی و سازمان‌های اعطای ویزا، باید اطمینان داشته باشند که شما در طول اقامت خود در کشور مورد نظر هیچ مشکلی برای برقراری ارتباط با دیگران نخواهید داشت. سوال دیگری که بسیاری از دانشجویان ممکن است داشته باشند این است که آیا آزمون آیلتس آزمونی اجباری است؟ در جواب باید بگوییم شرکت در این آزمون برای تمام دانشگاه‌ها اجباری نیست؛ بسیاری از دانشگاه‌ها ممکن است به هیچ وجه به مدرک آیلتس شما نیاز نداشته باشند. اما به یاد داشته باشید که شرکت نکردن در این آزمون ممکن است در مسیر گرفتن ویزای دانشجویی برای شما مشکلات زیادی ایجاد کند؛ زیرا مقامات اعطای ویزا از سطح زبان انگلیسی شما اطمینان نخواهند داشت.

انواع آزمون آیلتس

پیش از هر چیزی بهتر است درباره انواع آزمون IELTS و خصوصیات هریک بدانید. انواع آزمون IELTS عبارت است از IELTS Academic Test و IELTS General Test. بخش شنیداری (Listening) و گفتاری (Speaking) برای هر دو نوع کاملاً یکسان است. اما بخش‌ نوشتاری (Writing) و خواندنی (Reading) متفاوت است و موضوعات آن بسته به نوع انتخابی تفاوت خواهد داشت.

  • آیلتس آکادمیک (IELTS Academic Test):

اگر می‌خواهید بدانید سطح مهارت زبان انگلیسی شما برای امور تحصیلی مانند آموزش و یا تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی مناسب است، بهتر است آیلتس آکادمیک را انتخاب کنید.

  • آیلتس جنرال (IELTS General Test):

آزمون جنرال آیلتس سطح مهارت زبان انگلیسی شما را در کاربردهای روزمره و اجتماعی تعیین می‌کند. در آزمون جنرال با پرسش‌هایی مواجه خواهید شد که سطح مهارت زبان شما را در محل کار و یا شرایط اجتماعی دیگر می‌سنجند.

آزمون-آیلتس

 

فرمت آزمون آیلتس

اگر قصد شرکت در آزمون IELTS را دارید، بهتر است ابتدا درباره فرمت آزمون نیز بدانید. هر دو نوع آیلتس (آکادمیک و جنرال) به یک شیوه نمره‌دهی خواهند شد. سه بخش از آزمون (شنیداری، خواندنی، نوشتاری) در یک روز و به همین ترتیب انجام می‌شود. اما امتحان بخش گفتاری با توجه به مرکز آزمون انتخابی شما ممکن است در همان روز، 7 روز قبل و یا 7 روز بعد از شما گرفته شود.

1.  بخش شنیداری (Listening):

بخش شنیداری آزمون IELTS به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند بخش وسیعی از مهارت‌های شنیداری شخص داوطلب را بسنجد. برای مثال:

  • شخص داوطلب به چه اندازه می‌تواند حقایق و ایده‌های متن بیان شده را تشخیص دهد
  • فرد تا چه حد می‌تواند در یک گفتگو نظرات، نگرش‌ها و اهداف فرد مقابل را متوجه شود
  • شخص به چه اندازه می‌تواند استدلال‌های یک گفتگو را به خوبی تشخیص دهد
  • فرمت بخش شنیداری IELTS

فرمت بخش شنیداری به این صورت است که شما باید به 4 فایل از مکالمات ضبط شده از افراد انگلیسی زبان گوش داده و به 40 سوال خواسته شده پاسخ دهید.

  • فایل اول: مکالمه‌ای اجتماعی و روزمره میان دو شخص
  • فایل دوم: یک سخنرانی تک نفره درباره موضوعات روزمره و اجتماعی
  • فایل سوم: مکالمه‌ای میان حداکثر 4 شخص درباره موضوعات تحصیلی و آموزشی (برای مثال مکالمه میان استاد و دانشجو درباره انجام پروژه‌های تحصیلی)
  • فایل چهارم: یک سخنرانی تک نفره درباره موضوعات آکادمیک و تحصیلی (برای مثال یک ارائه علمی در محیط دانشگاهی)
  • زمان بخش شنیداری IELTS

زمان تخصیص داده شده به بخش شنیداری از آزمون آیلتس تقریبا 30 دقیقه است و در آخر 10 دقیقه نیز برای انتقال جواب‌ها به پاسخ‌نامه نهایی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

2.   بخش خواندنی (Reading):

در بخش خواندنی داوطلب موظف به مطالعه سریع سه متن مجزا و پاسخ به 40 سوال مرتبط است. شما باید متن‌ها را به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن مطالعه کنید.  متن بخش Reading برای دو نوع آزمون آکادمیک و جنرال متفاوت خواهد بود. بخش خواندنی آزمون IELTS به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند دامنه وسیعی از مهارت‌های خواندنی داوطلبان را بسنجد. برای مثال:

  • داوطلب تا چه اندازه می‌تواند مفهوم و ایده‌ اصلی متن را متوجه شود
  • فرد تا چه اندازه می‌تواند متوجه نظرات و اهداف نویسنده شود
  • شخص تا چه حد می‌تواند به جزئیات ارائه شده در متن توجه کند
  • فرمت بخش خواندنی IELTS

در بخش خواندنی با 3 متن مجزا و بلند درباره موضوعات مختلف و با ماهیت‌های گفتاری، تحلیلی و توصیفی روبرو خواهید شد. این متون از روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌های مختلف استخراج می‌شوند. در آزمون آکادمیک این متون برای افراد غیرمتخصص انتخاب می‌شوند؛ اما برای اشخاصی که وارد دوره‌های دانشگاهی می‌شوند مناسب‌اند.

  • زمان بخش خواندنی IELTS
انواع آزمون آیلتس

زمانی که برای مطالعه و پاسخگویی به 40 سوال موردنظر در بخش خواندنی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، با در نظر گرفتن زمان انتقال پاسخ‌ها حدود 60 دقیقه است.

1.     بخش نوشتاری (Writing):

بخش دیگر آزمون آیلتس بخش نوشتاری است که برای سنجش دامنه وسیعی از مهارت‌های نوشتاری داوطلبان طراحی می‌شود. برای مثال:

  • آیا شخص داوطلب می‌تواند پاسخ مناسبی را برای موضوع موردنظر یادداشت کند
  • فرد تا چه اندازه می‌تواند ایده‌ها و مطالب مورد نظر خود را با نظمی منطقی و به صورت پیوسته بیان کند
  • شخص تا چه حد توانایی استفاده از لغات و نکات گرامری را در جای مناسب دارد
  • فرمت بخش نوشتاری IELTS

در تسک اول آزمون آکادمیک با یک جدول، نمودار و یا چارت روبرو خواهید شد. از شما خواسته می‌شود که خلاصه اطلاعات بیان شده در شکل را به زبان خود توضیح دهید. در آزمون آكادميك بهتر است براي بخش نوشتاري از زبان رسمي استفاده كنيد. در تسک اول آزمون جنرال شما با شرایطی خاص روبرو خواهید شد که در ادامه از شما خواسته می‌شود نامه‌اي را براي توضيح بيشتر و يا درخواست اطلاعات بيشتر بنويسيد. در اين بخش مي‌توانيد از سبك رسمي، نيمه رسمي و يا شخصي و صميمانه استفاده كنيد. در تسك دوم آزمون آكادميك و جنرال از شما خواسته مي‌شود مقاله‌اي را در پاسخ به یک مشکل، استدلال و یا دیدگاه بنویسید.

  • زمان بخش نوشتاری IELTS

برای  بخش نوشتاری به طول کلی حدود 60 دقیقه زمان در اختیار خواهید داشت.(20 دقیقه برای تسک اول، و 40 دقیقه برای تسک دوم) در این بخش شما می‌توانید به دلخواه خود زمانتان را تنظیم کنید. اما بهتر است مطمئن شوید که در عرض 20 دقیقه تسک اول را به پایان خواهید رساند.

  • بخش گفتاری (Speaking)

در بخش گفتاری آزمون آیلتس با یک مصاحبه‌کننده معتبر صحبت خواهید کرد. این بخش از آزمون کاملا تعاملی و تا حد ممکن به شرایط دنیای واقعی نزدیک است. ممکن است مصاحبه‌کننده از لهجه‌های مختلفی استفاده کند. علاوه بر این، آزمون به طور کامل ضبط خواهد شد. محتوای این بخش از آزمون برای آزمون آکادمیک و جنرال یکسان خواهد بود.

  • فرمت بخش گفتاری IELTS
  • بخش اول: در این بخش مصاحبه‌کننده به معرفی خود پرداخته و از شما نیز می‌خواهد که خود را معرفی کنید. سپس از شما درباره موضوعات کلی و روزمره سوال خواهد شد. (مانند آب و هوا، علایق، خانواده و دوستان)
  • بخش دوم: در بخش دوم مصاحبه‌کننده به شما کارتی خواهد داد که در آن موضوعی خاص نوشته شده است. شما 1 دقیقه برای آماده کردن مطالب مورد نظر فرصت خواهید داشت. پس از آن می‌توانید از 1 تا 2 دقیقه درباره موضوع خواسته شده صحبت کنید. در این زمان مصاحبه‌كننده صحبت شما را قطع نخواهد كرد؛ پس بهتر است تا حد ممکن صحبت کنید. پس از اتمام صحبت‌های شما، مصاحبه‌کننده چند سوال مرتبط از شما خواهد پرسید.
  • بخش سوم: در بخش آخر مصاحبه‌كننده سوالات بيشتري درباره موضوع پیشین خواهد پرسید. این سوالات به گونه‌ای خواهند بود که به شما فرصت بیشتری برای صحبت‌ کردن و ارائه نظرات شخصی خواهند داد.
  • زمان بخش گفتاری IELTS

به طور مجموع زمانی که با مصاحبه‌کننده خود خواهید گذراند 11 تا 14 دقیقه خواهد بود.

کلام آخر

همانطور که در انگلیش بای رز خواندید، آزمون آیلتس آزمونی در سطح جهانی است که توسط بیش از 10 هزار سازمان معتبر در بیش از 140 کشور در جهان مورد اعتماد است. بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان برای پذیرش دانشجویان خارجی به مدرک آیلتس نیاز خواهند داشت. آزمون آیلتس شامل دو نوع آکادمیک و جنرال است که می‌توانید با توجه به قصد خود از شرکت در آزمون، یکی از این دو نوع را انتخاب کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

دوره‌های آموزش زبان انگلیسی

مطالب مشابه با آنچه مطالعه کردید

نظرات شما درباره این مطلب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازگشت
مشاوره در واتساپ
کانال تلگرام
پیج اینستاگرام